15 september 2010

Robot. Unicorn. ATTACK.

Den 26 februari 2010 lades ett spel upp på Adult Swims hemsida. Spelet går ut på att man som mekanisk enhörning med fladdrande regnbågsmönstrad man ska galoppera genom en värld av moln, regnbågar och lila gräs, hoppa, samla små feer och slå sönder stjärnor innan de slår sönder dig. När du börjar spela spelet möts du av en uppmuntrande kommentar som "Chase your dreams!" "Robot Unicorns Unite!" eller "You will fail!" Du har två kontroller: Z för att hoppa och X för att dasha. Om det går bra för dig dyker tjattrande robotdelfiner upp vart 5000:e poäng, går det däremot dåligt och du springer in i en vägg eller något liknande så exploderar enhörningen i ett klot av eld och huvudet flyger av som om det puntades av Zlatan. Allt detta till upplyftande och kärleksspridande musik av Slayer Erasure.

Om du är en av dem som ännu inte har spelat Robot Unicorn Attack: gör det. Nu. Sedan kan du tala om för mig om din reaktion gick till ungefär så här:

Det här är du efter att ha upplevt RUA
Vad är det med det här spelet som gör det så fantastiskt? Jag menar, utifrån beskrivningen ovan låter det som om det bara skulle locka en bög så stereotypisk att Fab 5 skulle kalla honom gay. Men ja. Som sagt. Robot Unicorn Attack är helt otroligt. Om forum är något att döma av så tror jag att jag aldrig har sett någon som reagerat negativt på RUA: alla blir helt enkelt störtkära. Och de vill fantisera ihop med sin älskade enhörning i en värld där alla lever i harmoni! Ett flertal biffiga män har stolt gått över till RUAs sida, och hela fanbasen skrattar åt folk som anser att spelet är gay eller fjolligt: riktiga män spelar Robot Unicorn Attack. Leta kommentarer och sanna mina ord!

Adult Swim lyckades få till den perfekta balansen mellan tema, effekter och musik (oja, musik), den balans som gör att spelet träffar så nära hjärtat att världens människor anser det nödvändigt att spela det 29,388,247 gånger (bedömning gjord kl 19:20, 15 september 2010) - tänk dig, det är som om varenda invånare i Sverige skulle spela spelet 3,194374673913043 gånger, om man antar att det bor 9200000 människor i Sverige, enligt min kalkylator! (Decimalerna innebär väl att de avbröt någonstans i början av sitt andra liv på fjärde spelomgången.)

Robot Unicorn Attack är inne i skolan just nu. Tuff som jag är kände jag till det innan, hela historien om mitt första möte med RUA finns på varelsens.blogg.se ... lite pinsamt när man läser om det, hehe x) (Men kom igen. Regnbågar och enhörningar har den effekten på alla!!!!! >___<) Däremot har jag utklassat min gamla hiscore, mitt rekord ligger numera på 112331 poäng!!! Har någon lust att uppta utmaningen? *-*

Halva RUAs fanbase anser att musiken utgör en stor del av spelet. Den upplevs bäst in-game. Men jag tänker trots allt dela med mig av den nu:



... ALLLLWAYS, I WANNA BEEEE WITH YOU, AND MAKE BELIEEEVE WITH YOU~~♪

jag blöder regnbågar ur näsan nu går och torkar upp dem kthxbai tack för ditt stöd hejdå

(..and live in harmony harmony ohhh love~!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar