10 september 2010

Felköp är helt enkelt en del av livet. (Jag vill också ha en grön titel)

Goddag kära bloggläsare! Idag, denna underbara fredagseftermiddag skriver Jag för första gången ett inlägg. Jag ser på Varelsens inlägg och funderar på om jag ska orka skriva någonting så långt men har kommit fram till att jag bara tänker se vad det blir av det, så särskilt mycket ansträngingar eller tid kommer inte att läggas ned, jag har nämligen köpt ett 60-dagars kort på WoW och tänker utnyttja det till fullo.

Dagens ämne är: Felköp

Det har hänt oss alla, kanske har man bara köpt en bok som man inte gillar eller kanske en som man redan läst eller kanske har man blivit lurad av en ond kvinna från Göteborg. Nu är jag lockad att skriva en punktlista i kronologisk eller alfabetisk ordning men jag har känslan av att det skulle bli lite smått tråkigt om allt jag skriver är punktlistor. Händelserna kommer dock ändå att komma i kronologisk ordning.

Mitt första, dummaste måste ha varit när Jag fick för mig att lyssna på en internetkompis som Jag på den tiden hade väldigt mycket respekt för, vi kan kalla henne för F. När Jag frågade henne om mangatips så berättade hon om en fartfylld fantasyberättelse med magi och mycket humor, kul tänkte Jag, och lade den utan att tänka eller studera den närmare i mitt lass med mangaböcker som skulle inhandlas vid nästa besök till SF. När jag kommit hem öppnade jag nämnda bok och började läsa. Snart kände jag mig förvirrad, var fanns fantasyn ioch humorn jag blivit lovad? Allt jag ser är underkläder och skolflicksharem! Jag lägger ifrån mig boken för att tänka över varför F skulle ha något intresse av att läsa detta och där, på bokryggen ser jag ett välbekant namn: Ken Akamatsu, författaren till Love Hina. Jag borde ha anat det, jag borde ha åtminstone öppnat boken eller kontrollerat att Fs åsikt verkligen var att lita på, men icke! Jag får för alltid skämmas över att ha köpt någonting av Ken Akamatsu, än idag står den där styggelsen där i min mangabokhylla, mellan naruto och neon genesis evangelion och hånler åt mig. Jag litade aldrig på F igen.

Nästa felköp är aningen mindre allvarligt och berodde på tankspriddhet snarare än någonting annat. Jag vandrade omkring med min kära vän Evve i SF-bokhandeln och fick syn på en bok som såg mycket 5lig ut i nyhetshyllan, Jag plockar upp boken och läser baksidestexten samt bläddrar igenom den och bestämmer mig för att köpa den. Jag tittar på bokryggen och ser man på, det är visst bok nummer ett. Allt är frid och fröjd och Jag och Evve lämnar SFbokhandeln. På tåget tar Jag upp boken och börjar fylld av entusiasm att läsa den. Förvirring infinner sig när jag ser att det första kapitlet heter kapitel 35 och känslan av förvirring blir starkare när jag inser att historien börjar mitt i och verkar vara i sitt slutskede men Jag tänker att saker och ting kanske kommer att klarna upp med hjälp av tillbakablickar och fortsätter läsningen av boken. Inte förens Jag läst klart alla de 4 kapitlen och bläddrar igenom reklamen längst bak i boken ser Jag en text med titeln "preview of Volume 8", då slår det mig att ettan på bokryggen inte är en etta utan en väldigt rak sjua. Nåja, felköpet fick sig i alla fall ett gott slut, jag inhandlade alla de sex böckerna innan och Rozen Maiden var trots allt en rätt så 5lig serie, även om mitt första intryck av den blev förvirrande.

Mitt senaste felköp var en bok som heter reading club, det är en mycket trevlig koreansk serie och Jag lyckades köpa det första numret. Vad är då problemet undrar ni? Jo, det finns två problem som var för sig skulle gå att leva med men tillsammans driver en till vanvett. För det första är det en storpocket, vilket innebär att den ser ut som ett missfoster som är minst en centimeter högre och lika mycket längre än alla andra böcker i min bokhylla, att ha en enda bok i den storleken ser dumt ut, det tänkte Jag på innan jag köpte den, men Jag räknade med att eftersom det stod "fortsättning i volym 2" i slutet av boken skulle antalet storpocket i min bokhylla komma att öka. Detta leder oss till den andra anledningen till varför den var ett felköp: De slutade ge ut den. De gav bara ut en enda bok och sedan hördes det inget mer ifrån den trots annonseringen om fler böcker på baksidan. I början trodde jag att detta bara var ett fall av långsam översättning men efter att ha gått in på SFs hemsida för att leta efter framtida utgivningar så insåg jag att detta inte var fallet, boken i min bokhylla var utgiven år 2008, två år tidigare, så långsam är ingen översättare. Jag hade inte hjärta att göra mig av med en sådan trevlig bok bara för att den inte är som andra böcker så jag har inget annat val än att låta den stå där och förstöra min jämna mangahylla, det är sorgligt.

Vad är då Aesopen bakom det hela? Vad vill Jag komma fram till? Det får ni lista ut själva, personligen ska Jag spendera ett par timmar med att nörda på WoW. Ha det så bra alla barn :D //Charles

(PS. Varelse, skulle du kunna fixa min titel grön? Tack på förhand DS.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar