12 september 2010

Här skriver jag om Hetalia! (det var bäst att bara få det överstökat!)



För att motverka Charles och dennes ondskefulla drag att lägga upp "Electro Gypsy", måste jag få vara ooriginell och lägga upp den här.

Jag är inget inbitet fan av Axis Powers Hetalia, men jag måste få säga att den här låten är helt fantastisk. Detta beror på ett antal saker:

  1. Den är otroligt rolig att sjunga på.
  2. Jag älskar musik som för tankarna till militär aktion (When Johnny comes marching home again, hurrah, hurrah ~)
  3. Texten är totalt random. Italien nämner att man bör skåla med stövlarna, hur klockrent är inte det?
  4. Man lär sig japanska! Lite grann i alla fall! Fast det gäller nog alla japanska låtar.
  5. Men det är inte alla japanska låtar som lär en att säga att man inte kan glömma smaken av pasta bolognese. Eller att rita en cirkel där är jorden, vilket är en absolut nödvändig sak att kunna säga på alla språk.
  6. Den fungerar väldigt bra när man ska irritera folk.
Vad man än tycker om Hetalia så kan ingen förneka att den är ett fenomen, vilket kanske verkar lite konstigt. Jag menar, en webcomic om personifierade länder som springer runt och flummar, som exploderade och blev till manga och anime och alldeles för mycket fanfiction? Hur logiskt låter det? Här kommer mina teorier till varför det är logiskt (eftersom jag är trött gör jag som Charles och skriver en punktlista):
  • Den lyckas med sitt ändå relativt simpla koncept leverera fyndig satir (Rysslands personlighet är ett bra exempel på detta).
  • Den är tillräckligt flummig (Pastaaaaa ~) för att även folk som inte ens vet att Turkiet är ett land ska kunna uppskatta den
  • Den består i stort sett uteslutande av bishounen (med undantag för Liechtenstein, Ungern och lite andra såna där länder som ingen bryr sig om), vilket gör alla som gillar bishounen fullständigt till sig
  • Jag behöver inte ens nämna yaoifangirls
  • Och alla som gillar crackpairings och pairings i allmänhet är i himmelriket
  • Både webcomicen och animen har ett praktiskt och kortfattat format, som gör dem till ett utmärkt tidsfördriv när man är i skolan/på jobbet och har tråkigt
  • Alla kan få känna sig lite patriotiska och skratta gott åt sitt eget lands upptåg (Sverige är till exempel det enda landet som är bekräftat homosexuellt, ajaj, vad busigt!)
  • Den har Maru Kaite Chikyuu som ending theme.
Charles: Din titel borde vara grön vid det här laget, jag gick in och ändrade i mallen förra gången du klagade så om den inte är grön är det något fel på din dator. (Anledningen till att din titel inte var grön förut var för att länkar som klickats på blev grå.)

Som avslutning: stäm in!

Aa hitofude de
Mieru subarashii sekai!
Nagagutsu de kanpai da
Hetalia!

Aa sekaijuu ni
Nemuru shiawase no Recipe
Nagagutsu de kanten da
Hetalia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar