13 september 2010

Om du har jättestora ögon är du automatiskt under 18 år

Det här inlägget skulle ha blivit för långt om jag skrev allt jag ville skriva. Så det här får vara en inledning helt enkelt.

Har någon missat debatten som har pågått om att förbjuda hentai? Det har pågått en debatt om att förbjuda hentai. Så, nu vet ni. Innan någon börjar skälva av fasa och förtida abstinenssymtom, så låt mig förklara. Det finns en del som tycker att "mangafigurer med tefatsstora ögon" ser ut att vara under 18 år, och därför borde genrer som yaoi räknas med i barnporrlagen. (De nämnde även lolicon, men på något mystiskt vis lyckades shotacon utelämnas ... hmmm ... Varför gör ingen The Research?)

Jag tycker att det här är lite konstigt, för hur mycket yaoi ser vi egentligen ute på stan såvida man inte söker sig till det hörnet av en seriebutik? Det är knappast Ett Problem. Och om man ska prata om barnporr ska man väl knappast rikta blicken mot yaoi?? Det är klart att det blir lite konstigt ifall en mangatecknare för att slippa undan berörande lagar (som konstigt nog inte finns i Japan) ritar en uke som påstås vara 23 men som alla tycker liknar 11, för det är uppenbarligen bara shota In Disguise. Men om en karaktär är 23 och ser ut att vara 17 så är det tydligen också jättefarligt, och barnporr. Och det finns verkligen inga riktiga tjejer som ser ut att vara yngre än de är som medverkar i porrfilmer (öhm... eller ja, detta är då ett antagande från min sida), eller? Borde de inte få det då? Och det finns verkligen inga riktiga 16-åringar som ligger med varandra, men Mangafox tar bort Little Butterfly (om en tonårsromans) på grund av att det är barnporr. Samtidigt skriver Katarina von Bredow om ungdomar som blir kära i gubbar, ungdomar som har sex med andra ungdomar, och ungdomar som knullar sina syskon, och blir hyllad, eftersom skrivna verk inte räknas och tydligen är vackra då eller något. (Och för incestboken tydligen nominerad till ett stort tyskt bokpris också.) Jomen ... va? Det vi pratar om här är tecknat! DET FINNS INGET OFFER!!!

Ska man driva den här smärre anti-barnporrörelsen så borde man antingen 1) Uppmärksamma loli och shota istället, som faktiskt är och marknadsförs som små barn i sexuella situationer, eller 2) Istället spendera sin tid med att rädda alla riktiga barn som blir utnyttjade istället för att oroa sig för Ren, 18 år som både råkade ritas med stora ögon och har sex med sin granne. (Lägg märke till "har sex med", inte "blir våldtagen av". Jag kom på allt det där förresten, ingen riktig serie.)

Men i alla fall. Min poäng med detta var egentligen något annat (Läsare: VA?!?! O__O), jag kände mig bara nödd att ranta på om det uppenbara >_> Som vanligt. Så det jag ville komma till får ni läsa i nästa inlägg. Och det är inte heller lika seriöst som det här. Ta det med en nypa salt, som sagt. Och lite curry.

P.S. I Charles ära länkar jag hit för att förklara vår åsikt om detta lands underliga fasoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar