2 oktober 2010

Japan hos Varelsen

Konbanwa! Detta inlägg är nog det mest vanligt-blogginläggsliknande inlägg jag någonsin har sammanställt! ^__^ Så då undrar alla (vilka alla?): Vad fasen kan det vara? o__O

Jo, så här är det: Varelsens föräldrar var innan Varelsen kom till upptäcktsresande människor och har bott på alla möjliga ställen, som Marocko, Kuwait (vilket inte gick så bra, Varelsens mor var med i ett reportage i Dagens Nyheter eftersom Varelsens far inte släpptes ut ur det oroliga landet av någon anledning), Singapore och sist men inte minst SCHWEIZ. Nej, jag skojar bara. Varelsens genanlagsgivare levde under två år i soluppgångens och Pockytillverkarnas land: Japan. (Jesus: Så det var inte Schweiz? >: Varelsen: Nej, jag beklagar. Det var inte Schweiz. Jesus: ;______;)

Varelsen insåg efter att ha levt i 14 år i sitt hus att en del av de saker och prylar som ovannämnda anlagsgivare samlat på sig under tiden i Japan var mycket intressanta och fick plötsligt lust att göra något produktivt och trevligt genom att rota fram allihopa och låta dem gå modellvisning fotografera dem! Sedan bestämde Varelsen sig för att ladda upp bildmaterialet här så att intresserade människor kan få ta del av lite kultur importerad direkt från Japan. Jag ska sluta prata om mig själv i tredje person nu ._.

Denna möbel har funnits i mitt hus sedan tidernas begynnelse och är ett typiskt exempel på japansk inredning. De flesta skulle antagligen inte hålla med mig, men jag tycker att det luktar väldigt gott när man drar ut myriaden av lådor, som innehåller alltifrån gamla kreditkort till skruvar och tuschpennor och andra saker som ingen längre använder. Men åtminstone utifrån sett är det en mycket fin och praktisk möbel ^__^ Till höger om den står, som ni ser, en högst fascinerande växt.

På denna hylla ser vi tre föremål med ursprung i Japan.


Denna lilla vas är enligt uppgift måttligt värdefull, varför har jag ingen aning om. En fin prydnadssak är den dock ^_^

Äggen i den här månformade skålen lämnades inte av påskharen och lades inte heller av en Tamagotchi av något slag x) Det är urblåsta äggskal inlindade i rispapper!






Denna unga dam har en hel del dolt innanför sin kimono! Ojoj, tänker ni nu, vad kan deeet vara? Jo, så här är det: knyter man upp hennes bälte blir det tyvärr inga tuttar, utan hon rullas ut till en lång pergamentrulle. Hon skänktes till min far som avskedsgåva när han lämnade Japan, med små signaturer och hälsningar från kollegor skrivna på pappret inuti.

Min far får förbli en anonym R-san :3
Dessa japanska kvinnor var obehagligt närgångna *-* Men det fanns även trevliga och mycket mer typiskt svenniga kommentarer som denna:

En aning skevt, men i blått står den varma hälsningen, "Tack för snuset. Lycka till i fortsättningen. Elof Frimodig".
Den här aromterapigrejen med medföljande bricka är tydligen också från Japan, vilket bevisas med kanji på undersidan som inte fastnar på bild
Också i köket visade det sig att vi har en hel del japanskt!

Detta är en riskokare! Jag och person vid namn J failade att göra onigiri i denna komplicerade maskin eftersom allt står på japanska och vi tillsatte för mycket vatten.




Insidan på skålen ovan

Ett urval ur min mammas japanska teset! Jag skulle ha tagit fler bilder på den här gulliga servisen men batteriet på kameran höll på att ta slut ¨'__¨'

Detta julglas ser visserligen inte så japanskt ut men lär passa sig bättre än en tekopp när man ska säga KANPAIII~!! ( ^^)Y☆Y(^^ )

Ursprungligen fanns den här prydnadssaken i två exemplar. I likhet med minivasen var den tydligen också dyr, men det var ändå en present och jag tycker inte den är särskilt fin så okej ¨'__¨'

Detta är en bit av en duk som antagligen ska användas till att linda in omiyage (små presenter) i men för tillfället flyttas runt av en inredningsnervös kvinna från yta till yta

 Dessa små kejsarfigurer står i vår dammiga trappuppgång....

...och dessa står i en hylla i mitt rum. Vi har ett par små kejsarfigurer i tyg också, som dessutom hade roliga träbitar med kanji på, men antingen fick jag ett schizofrent ryck och råkade radera alla failade bilder jag tog utan att ta nya eller så svek min kamera mig för de kom inte med i datorn ò__o

Detta draperi har fått den ärofyllda position att pryda ingången till vårt strykrum!

 I denna plåtlåda ryms min mors gamla kalligrafiset. Hon tog en kurs på japanska och fattade ingenting.

 Bläck och pensel
 Den här saken används för att hålla fast papperet så att det inte rullar ihop sig.

 Med den här sprider man ut bläcket eller någonting, tror jag ^^' (den var väldigt gullig i alla fall o_O Men vad föreställer inristningen på den översta bilden? Någon som vet? Är det en fågel?)

Grejen i den vita lådan är en djupplatta som man häller bläcket i


Jag förmodar att detta är ett hushållspapper från det antika Japan.
Det är i vilket fall små kaniner på det så det får äran att vara med på bild :3

Den här tavlan är upphängd i mitt rum, och tecknen betyder "Vårvind" vilket är obehagligt lämpligt eftersom den vårfödda Varelsen har ett mellannamn som betyder vind på hawaiianska. Men visst är tavlan fin :D

När vi ändå är inne i mitt rum kan jag ta och visa mina garderobsdörrar! Jag förmodar att de inte är importerade från Japan, och tapeten kommer från Colorama vid Glädjens trafikplats, men okej.


En zodiaktavla producerat i Råttans år, mitt födelseår ^.^ Den känns lite Fruits Basket!

Min pappa tog med den här portabla ... saken från en Japanresa för länge sedan! Den hade en fin låda innan men den har varit borta sen länge x)

Jag övervakas 24 timmar om dygnet av dessa Maneki-Nekoväktare. Om någon träder in i mitt rum med ont syfte börjar de skjuta laser ur ögonen.
Den stora stod i fönstret innan, så ibland började tassen vagga fram och tillbaka på ett sätt som verkade otroligt spöklikt innan man insåg att fönstret var öppet.

Sfäriskt pussel med motiv från Wachifield som inte går att bygga om, eftersom det var otroligt svårt att sätta dit "polerna" och jag inte vill riskera att ha sönder hela. Dessutom är det uppenbarligen en prydnadssak eftersom bitarna är numrerade ¨'__¨'

(OBS: parasollet kommer egentligen från Hawaii)

Mina föräldrars lära-sig-japanskabok som numera sätts i bruk av mig


Awh xD De här burkarna är väldigt gulliga när man ställer upp dem på rad. Som ni ser föreställer de Hello Kitty och innehöll ursprungligen kakor. Tokyo Tower-burken hade godast kakor med smak av jordgubb medan burken med nallebjörnen hade någon otrolig konstig japansk version av en kaka som var gjord av en mystiskt smakande frasig deg med massor av SJÖGRÄS i; varje kaka var dessutom individuellt inpackad i plast och i plasten för dessa medföljde även en liten torkad räka o__o
Numera finns inga räkor i burkarna, mer saker som sudd.

Min yukata-liknande sak från när jag var på Yasuragi Hasseludden över en natt. Det kändes lite obehagligt eftersom ALLA på hela spat hade på sig precis likadana yukatas, så man kände sig nästan som någon slags blivande slavarbetare som skulle skickas iväg till ett plantage där alla hade såna på sig. Yasuragi Hasseludden har visserligen mysiga bad och sånt där, men det är säkert trevligare om man är där med sin pojkvän eller någonting, för det som fastnade mest i min hjärna var maten *-* Jag åt otroligt mycket trots att det var lite svårt att skära köttbitar med ätpinnar ¨'_¨' Och den där plommonsorbeten finns för evigt kvar i mitt hjärta.

Detta mina vänner, är min mangahylla! Hela syns inte och en del böcker är utlånade/utspridda här och var, men när jag räknade med dem fick jag det till ca 130 böcker utan att räkna Tokyo Mew Mew som inte får stå här. Sugar Sugar Rune ska snart bannlysas härifrån också pga den hotande platsbristen.
Nåja, trots att en del bilder försvann så hoppas jag att det har varit trevligt för er liksom för mig att upptäcka alla småsaker som finns i mitt hus ^__^ Idag har jag lärt mig att jag verkligen inte är någon proffsfotograf eftersom en del bilder blev misslyckade både med och utan blixt.

Oyasuminasai~~

Varelsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar