12 oktober 2010

"Bojkotta Naruto"-kampanjen

Varning: Detta inlägg kan innehålla spoilers fram till Naruto kapitel 500 (vad det motsvarar i animen vet jag inte och orkar inte ta reda på det heller :3) som jag missat att göra vita, men eftersom Kishimoto knappast genomför alla avslöjanden på ett smidigare sätt så kan ni lika gärna läsa ändå.

Något måste göras! Vi måste sluta upp tillsammans och knuffa ner Naruto från sin pedestal som mangavärldens populäraste serie. Och varför måste vi det, frågar ni er? Jo, bevisen frodas!!

Masashi Kishimoto har totalt förlorat den lilla förmåga han haft att fortsätta skapa en respektabel serie. Allting börjar med Sasuke. Redan i de första böckerna deklarerar Kishimoto att Sasuke är hans absoluta favoritkaraktär, men det blir bara värre och värre under seriens gång. Det är Sasuke som dominerar hela storyn utan att för den delen vara med: särskilt under Shippuuden kan han vara borta i en sisådär 40 kapitel men spökar ändå eftersom alla går runt och tänker på honom hela tiden. Kishimoto slösar resten av dessa 40 kapitel på en strid som aldrig tar slut (han fick mig att för evigt inte tåla Sasori med hjälp av detta knep, jag satt bara och önskade att han skulle dö någon gång), och när man sitter där och irriterar sig och precis tänker sluta läsa så dyker Sasuke upp igen och bidrar med lite story, ett riktigt fult knep tycker jag >__< Enda anledningen till att mangan inte heter Sasuke är att det skulle få Sasuke att förlora sin distansmakt eftersom han skulle ha behövt vara med istället för att bara avlägsna sig och ändå få alla att vara besatta av honom.

Eftersom Naruto är en slagsmålsmanga så kan man egentligen inte klaga på de långa striderna, det är väl en personlig åsikt. Men alla dessa upprepade strider på en hel bok orsakar sakta men säkert alla intressanta karaktärers död! Jag menar, hur många finns det kvar nu? Orochimaru är död, Deidara, Sasori (trots att jag hatar honom), Kimimaro, Jiraiya, till och med Itachi har strukit med, tillsammans med otaliga andra, och vilka har vi kvar? Kabuto, Killerbee och Madara utgör knappast någon 5lig cast. Och de karaktärer som faktiskt fortfarande lever är ju nästan aldrig med, Gaara till exempel har knappt fått något utrymme på sistone.

Det var Orochimarus död som verkligen fick mig att ilskna till. Resten av världen må hata Orochimaru, men det är bara för att de faller i Kishimotos fälla ;__; Det är så uppenbart att han hatar sin egen antagonist (säkert eftersom han vill göra något med Sasuke som inte är att dyrka honom). Jag vet inte, han är en av mina favoritkaraktärer av någon anledning, trots att han är så konstig. Det är därför jag blir så arg över att Kishimoto kunde få mig att skämmas över hur Orochimaru betedde sig i Shippuuden – han gav honom en töntig klänning och ett överdrivet Sasukekomplex, samt en död som var totalt OOC. Jag menar, har man varit antagonist genom HELA originalseriens 25-nånting böcker, utfört omänskliga experiment, dödat Hokagen (där rök en till), och vänt Sasuke till den mörka sidan (hela grunden för handlingen),  är det extremt ologiskt att när man äntligen lyckas komma tillbaka genom sin superfantastiska odödlighetsteknik helt spontant ploppar ut ur någons mun, börjar skratta ondskefullt och dramatiskt skriker ut hela sin plan medan man samtidigt lämnar sig helt öppen för attack och blir ihjälbränd av någon Uchiha.
Lite puckat säger jag bara.
Jag borde egentligen ha slutat läsa då, för utan Orochimaru känns allt bara ... tomt >_> Men eftersom det antagligen bara är jag här som överhuvudtaget är lite positivt inställd till Orochimaru så kan jag påpeka resten av Narutos brister. Det som sorgligt nog inte fick mig att sluta läsa men som verkligen var skumt var Pain-arcen. Nagato bestämmer sig för att spränga hela Konoha – en möjligtvis intressant händelse – och sen när han har gjort det kommer en ninja i brandgul dräkt och skriker lite på honom så han återupplivar alla, jaha, okej... Nu när man äntligen trodde att någonting som skulle kräva den minsta plotskrivarförmåga från Kishimotos sida (s.k. "författande") hade skett så fixar man det genom att lägligt tillämpa First Law of Resurrection/Death Is Cheap (se TVtropes.org). Ska författaren vara så här lat så blir det ju bara uppenbart att han inte har någon plan för hur serien ska utvecklas och har fått med ungefär en tredjedel så mycket story på 60-nånting böcker som Arakawa klarade på de 12 Fullmetal Alchemist jag har läst >__> Istället fylls tiden med ritningar av hur chakra rör sig genom folks fötter.

Dessutom tycker jag att allt som skulle ha varit en Big Reveal (stort avslöjande för er som inte kan engelska, varför jag nu fick för mig att hjälpa er helt plötsligt) var otroligt dåligt utfört, som att Tobi är Madara och att Yondaime Hokage var Narutos pappa (jag menar I Am Your Father-ögonblicket brukar väl alltid vara dramatiskt?). De bara lät det halka ut liksom .__. Till och med pinsamma åskväder vid precis rätt tidpunkt är ju mer spännande än det här?

Eftersom det finns få serier som inte har en enda sak som går att kritisera ska jag inte fortsätta hacka på alla Narutos små fel, det är faktiskt inte så att jag har något emot den! Snarare rekommenderar jag att man ska läsa hela första halvan och en bra bit in i Shippuuden, eftersom man är helt lost i mangavärlden om man inte är bekant med Naruto, det är som att inte veta vilka kungafamiljen är (med detta menar jag att man går miste om massor av skämt och referenser, inte att Naruto på något sätt är kungligt). Om man inte orkar läsa så mycket kan man läsa spoilers på Narutopedia men det är ändå bättre att ha någon känsla för atmosfären i serien. Och den är faktiskt rätt okej fram tills alla börjar dö som flugor, förutom alla jobbiga karaktärer såklart, de överlever.

Det som har gjort att jag avskyr Naruto så mycket nu är att Kishimoto uppenbarligen har noll planer och bara ritar för att han vet att miljoner människor läser hans kapitel varje vecka. Han har förlorat all respekt för sin värld och alla karaktärer som han inte själv har en svag punkt för ska skämmas ut så gott det bara går, medan Sasuke ska höjas till en status i likhet med "Gud" (han är med så sällan att folket snart kommer att börja tvivla på att han överhuvudtaget finns).

Kishimoto bajsar ut nya "idéer" och evighetslånga strider på löpande band så att han ska kunna leva på något annat än ramen tills dess att han faktiskt kommer på något sätt att avsluta serien. Vilket förmodligen inte kommer att hända eftersom själv har förgjort alla möjligheter till en story genom att Sasuke förstör saker eller Naruto fixar dem. Detta skamlösa beteende från en författare ska inte under några omständigheter tolereras, så lägg ner Naruto tills Kishimoto skärper sig och börjar leverera något som han inte kom på när han var bakfull eller hur man nu gör för att skapa en karaktär som Killerbee.

Läs Nabari no Ou istället.


Miharu vinner hands down
Åtminstone när det gäller gulligast ögon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar