13 februari 2011

Dag 12 - Least Favorite Plot Device

En dag sen men ni får överleva i alla fall. Och jag tänker fortfarande uppfatta Plot Device som Trop trots att det inte blir specifikt för manga då, så blir det när man har en fråga som jag kan länka till TvTropes.


Förutom uppenbarligt dåliga troper (Shotacon, Lolicon, Rape Is Love, Mary Sue etc.) så har jag extremt svårt för Beautiful All Along och This Loser Is You och Token Romances. Den första är oftast helt onödig och väldigt ytlig då det ofta leder till att alla plötsligt tycker om personen nu när den borstat håret och bytt kläder och det är meningen att vi ska tycka att det är jättebra för personen även om alla hennes nya "vänner" bara gillar henne bara för att hon plötsligt råkar se bra ut. Det andra för att jag faktiskt har svårt att sympatisera med någon som är så pass värdelös och inte har några genuint bra sidor. Att någon skulle identifiera sig med helt värdelösa karaktärer (det är trots allt meningen med tropen) är ju ganska sorgligt, jag förstår att man vill undvika MarySues men det finns faktiskt ett mellanting mellan nolla och gud och något sådant är antagligen det som är lättast att identifiera sig med.


Efterbliven, oekonomisk och svag. Ska jag identifiera mig med honom? Hah, knappast.

Det tredje tar uppmärksamhet och tid från den vanliga storyn och blir nästan alltid ytlig, irrelevant och även om jag fann romans det minsta intressant så är det ju inte romantiskt eller utvecklat utan man får bara veta att jaha, A är kär i B (<----- HAHAHAHAH! A är kär i B xD Så sant (Inside Joke)) och så ska vi åter igen sympatisera med A och dens bekymer med B och förstå att A verkligen älskar B av någon anledning. Jag har faktiskt svårt för många romansrelaterade troper så fort de hamnar i fokus i storyn, just därför att jag tycker att romans är ganska ointressant.


För att avsluta vill jag bara be om ursäkt till alla som inte bor på TvTropes, ni kommer att få huvudvärk av alla troper. Imorgon kommer ett inlägg utan referenser till TvTropes, NOOO! D:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar