8 februari 2011

Dag 09 - Your Favorite Yandere


För de som inte vet vad Yandere är så finns infon här: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Yandere/AnimeAndManga

Jag föredrar visserligen Yangires framför YanderesYangires har psycho-delarna utan den tråkiga romansbiten (notera att detta gäller enbart animes och andra medier och inte IRL!) men Yanderes är skojiga de med.


Shion Sonozaki, vanlig version.

När det kommer till Yanderes är den självklara vinnaren Shion Sonozaki från Umineko no Naku Koro ni, som lyckas vara både skrämmande och sympatisk utan att för den delen vara oövertygande som galning. Att hon kommer från en serie jag finner intressant är ju också ett plus och även det faktum att hennes utsides personlighet (AKA den som inte är mordisk) är aningen intressantare än de flesta andra Yanderes då hon är livligare och gladare och inte lika Yamato Nadeshiko som de flesta andra.


Sedan är jag inte säker på om  man ska räkna Yangires, som då inte blir galna och onskefulla för att de älskar någon utan bara råkar vara så, som en subtrop till Yanderes men jag tänker i alla fall lista några av mina favoriter även i den avdelningen:

Shion Sonozaki, Yandere version


Rena Ryuugu från samma serie som Shion. Faktum är att jag gillar henne mer än Shion då hon är roligare med sina små underliga personlighetsdrag kombinerat med Genki Girl personligheten och det faktum att hennes mordiska sida inte definieras av hennes kärlek till någon utan snarare tvärt om, den fungerar för att hindra hennes mordiska sida i vissa arcer, något mycket mera logiskt och definitivt bättre.

Ryssland från Hetalia bör ju också räknas till någon av dessa två, antagligen Yangire. Han beter sig ju för det mesta ganska vänligt även om han egentligen är onskefull och är en väldigt väldigt rolig karaktär (det här är ett fall där yangirigheten bara är played for laughs)

Minatsuki från Deadman Wonderland placerar sig också här och får bonuspoäng för att hennes mordiska sida var så väl dåld att man blev upprikitgt förvånad när den visade sig och hennes manipulation av huvudpersonen fungerar lika bra på publiken, i alla fall i mitt fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar