2 februari 2011

Dag 03 - Favorite Mangaka

Det här är, till skillnad från gårdagens fråga, inte någonting där jag har tusentals val och inte hinner skriva alla, faktum är att antalet kandidater till titeln, alltså mangakas som jag läst mer än en serie från, är bara följande:

- Jun Mochizuki
- CLAMP
- Yana Toboso
- Junji Ito
- Kaori Yuki

Och ja, Jun Mochizuki har gjort den 5liga serien Pandora Hearts och en oneshot kallad Crimson Shell, som inte heller var dålig, faktum är att den var ganska bra för att vara en oneshot. Jag har bara läst en riktig manga med författaren och kan därför inte kalla den min favorit.

CLAMP gjorde visserligen xxxHolic, som skulle ha varit med på favoritlistan om jag haft tid att skriva, samt  Legal Drug som inte är dålig den heller. De gör dock mest saker som är ganska tråkiga, som Magical Knight Rayearth och Chobits, alltså inte precis favoriter.

Yana Toboso gjorde Black Butler men det är också den enda av hennes mangaserier som varit något speciellt. Den andra serien jag läst med henne hette Rust Blaster och var ganska medelmåttig, inte lika bra som Crimson Shell trots att den hade mer tid att berättas på. Dessutom har hon även gjort en yaoi klassad som shotacon och jag tänker inte sätta någon som ritar shotacon som favoritmangaka.

Då återstår Junji Ito och Kaori Yuki, faktum är att de var de enda tänkbara alternativen från början. Dessa är de enda två som jag verkligen letar upp verk från och som producerat fler än 2 bra mangor jag känner till.

Junji Ito har gjort den fantastiska Uzumaki (den bästa skräckmanga jag har läst), den stundvis obehagliga och stundvis komiska (spöken som dödar folk genom att kittla dem till döds, LOL) Yami No Koe, den underhållande oneshoten The Enigma of Amigara falls och de stämningsfulla och underliga Flesh Colored Horror och Tomie. Dessa är alla annorlunda skräckmangor som bara Junji Ito skulle klara av att skriva.

Kaori Yuki har även hon skrivit ett stort antal väldigt bra mangaserier. Godchild är bland de bästa mangorna jag läst (varför beskrev jag igår), Fairy Tale behåller stämningen och kvaliten men blir ljusare och snällare utan att förlora udden, medan Ludwig Kakumei är något mera humoristisk. Jag tror att jag läst allt med Kaori Yuki, eller i alla fall allt jag hittat, Blood Hound, Camelot Garden, 0 no Soukoushi, Grand Guignol Orcestra, Kaine och så vidare och alla har varit mycket läsvärda.


Trots att Junji Ito verkligen är en jättebra skräckmangaka så vinner Kaori Yuki av två anledningar: För det första lyckas hon variera sina berättelser mer än Junji Ito och har både gladare och mindre glada historier och med olika teman, medan Junji Ito bara gör skräck. Den andra anledningen är tekningsstilen. Junji Itos stil må lämpa sig för teckning av blodiga lik och är kanske ganska realtistisk men den är då inte i närheten av lika fin som Kaori Yukis (då pratar jag om de senaste verken så klart).


Uzumaki (till höger) kanske är realtistisk och sådant men Fairy Cube är finare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar