15 december 2010

Svaret på fler av livets stora mysterier

Efter ca 48 timmar av försvunnenhet har gåtboken återfunnits!
Gåtorna som besvaras är de som publicerades här för en tid sedan och som en extra bonus finns, förutom korrekt svar och vanliga kommentarer vad jag gissade att det skulle vara under tiden som gåtboken var borta.

2.1 Snögubben (min gissning: snögubben. Det var faktiskt ganska uppenbart, även om jag personligen skulle vilja beskriva processen som förvandlar en rund sak med ögon, näsa mun och eventuellt ett par armar till en pöl med vatten med någonting som låter allvarligare än "gråter".)

2.2 Trädet (min gissning: älgen. Nu när jag tänker efter heter nog inte älgarnas horn krona bara för att man kallar dem skogens konung, man kallar ju inte lejonens man för krona av den anledningen. Såhär i efterhand ett självklart svar men det är inte som att jag kan klaga efter att ha gissat fel.)

2.3 De båda gör nät (min gissning: de båda ANVÄNDER nät. Jag tror inte att fiskarna själva sitter och gör sina nät, jag tror att de köper dem. Min gissning var bättre, bokens får underkänt.)
2.4 Tidpunkten (min gissning: bland annat tyngdpunkten, mittpunkten, tidpunkten, nollpunkten och ståndpunkten. Faktum är att jag kommer på fler punkter som är osynliga än punkter som faktiskt syns. Denna bok må vara gammal men jag tvivlar på att någon av de där orden uppkom under de senaste 40 åren.)

2.5 Att han är ett ljushuvud. (Min gissning: att han är ett ljushuvud. Denna gåta har jag hört så många gånger att dess svar etsat sig fast i mitt huvud. En simpel ordlek som bara blir tråkigare för varje gång. Faktum är att jag trots att jag hade denna gåta i min tidigare blogg naisu fortfarande inte har något intressant att säga om den.)

2.6 En tunna (min gissning: En gympadoja, en flaska, en kastrull? Alla dessa är ju självklarare än en tunna...)
2.7 Snigeln för att den bär sitt hus på ryggen. (Min gissning: Myrorna. Jag antar att mitt naturvetenskapliga sinne försökte vara logiskt och resorterade till det min familj ingraverat i mitt tankesätt sedan jag var ett litet barn: Myror är allsmäktiga.)

2.8 Grannarna (Min gissning: Granarna (observera det faktum att min gissning bara har ett N till skillnad från bokens svar.) Okej, jag skall ignorera bokens typo och inte skämta om Aliens som jag gjorde på Naisu. Exakt hur många saker finns det som är gröna både på vinter och midsommar? Boken gåtorna står i är ju grön! Mitt hus är grönt. På BÅDE VINTER OCH MIDSOMMAR! Wow!

2.9 Dragkamp (Min gissning: Dragkamp. Detta känns mer som en fråga från ett random frågeprogram än en gåta, det är inte som att svaret kräver någon fyndighet.

2.10 Bokstaven G (Min gissning: G. Ungefär 444 av bokens 888 gåtor är av denna typ, det blir långtråkigt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar